Hidup ini tidak selalunya indah, kita harus teruskan hidup, walaupun kita rasa pahit melalui segala dugaan hidup, namun hidup harus di teruskan, tabah dan sabar adalah kunci bahagia, jangan sia siakan apa kita ada, di takuti nanti kita menyesal sebab kita mengabaiknya wallahua'alam, sakit jiwa satu hal, jangan sampai kita sakit hati, mohon pada Allah insyaAllah sesuatu kejadian Allah beri pada kita mesti bersebab..take care..

Friday, June 24, 2016

Bahagian ke.2 -Si Tua dengan si muda, apa ceritanya??

Kenapa? yer
semakin usia kita makin meningkat, ramai yang tidak boleh mengawal diri, sama ada dari segi pertuturan mau pun dari segi mengawal perasaan atau beremosi, apa kah di sebabkan ramai dalam golongan ni sudah mencapai usia monopause atau extrapause? atau di sebabkan faktor usia?

contohnya ada di kalangan sesetengah orang yang sudah berusia, agak payah untuk menahan mulut dari menjadi celupar [maaf yer harus mengunakan ayat ni] contohnya jikalau menegur orang yang lebih muda dan menegur di depan orang lain atau kenalannya, tonasi suara agak menunjuk-nunjuk [atau mengada ngada, dan dgn cara menyindir]  seperti 'sipulan kau ni dah semakin gemok aku tengok, dah sama macam mak engkau' mungkin pada pendapat dia, berkata sedemikian tidak salah dan hanya sebagai gurauan, tapi adakah ia bersesuaian?

kepada si penerima pulak tentu dia akan rasa kecil hati, kata kata macam tu bagai tidak menghurmati dirinya dan membuatkan si muda tidak menghurmati si tua, dan jadilah jurang atau mudah di fahami si muda menjauhkan diri untuk elak dari banyak berbual dengan si tua, dari berbual dan akhirnya dirinya terus di kata dengan kata kata yang tidak menyenangkan, mungkin apa yang si muda tadi harap  'dah lama tak jumpa, cakaplah baik baik kalau yer pun, ni mulut macam mulut longkang, kurang asam betul' tanpa si tua sedar dia telah di cap sebagai orang yang tidak menghurmati orang lain dengan gurauan kasar, kata kata yang tidak menyenangkan seringkali keluar dari mulutnya, sampai boleh mencetuskan rasa tidak selesa orang lain.

ps: jadi orang tua cuba jangan cepat melatah, jangan cepat emosi, sayang pada yang muda dan senantiasa menjaga pertuturan kita, agak tetap di hurmati dan di sayangi oleh yang muda, bukan bermakna kita ni dah berusia KITA SAJA YANG BETUL, kita pun macam yang muda, masih lagi harus belajar mengimbangi sikap dan emosi kita dalam usia MENINGKAT REMAJA ni, biasalah dah monopause dan extrapause lah katakan hahaha hantam sajalah amik kauuu.......... jadi fikir fikirkanlah yer, dan ubahlah sikap tu kalau tak mahu di benci atau di jauhi, danuntuk yang muda2 pulak kenalah banyak sabar yer, sebab tak semua orang tua tu ada kesedaran dan rasa hurmat yang tinggi pada orang lain dan tak semua mereka tu sedar sikap mereka menyakitkan  :D jadi kenalah sabarkan diri banyak banyak yer, sebab satu hari nanti kita pun akan tua seperti mereka, dan melalui tekanan dan perubahan diri seperti mereka, ingat sabar tu separuh dari iman

~ Deejay Ibumisali ;)

No comments:

Post a Comment